‘De tael is gansch het Volk’

ARCHIEF

Nederlands Landstaal feb. 2022
NederlandsLandstaal 2022

Nummer 1 | februari 2022

Guido van Heeswijck stelt dat de Vlaamse Beweging een hele strijd leverde om het Nederlands als volwaardige onderwijstaal te doen erkennen.

Read More »
Nummer 10 | December - Januari 2021
NederlandsLandstaal 2021

Nummer 10 | December – Januari 2021 – 2022

Sinds 1989 is het Belgisch onderwijs niet langer federaal beheerd, maar is het toegewezen aan de gemeenschappen. Wat voor de splitsing al gedacht werd, wordt daarna erg zichtbaar: de kwaliteit van het Franstalig onderwijs is veel lager dan dat van het Nederlandstalig onderwijs.

Read More »
Nummer 9 | November 2021
NederlandsLandstaal 2021

Nummer 9 | November 2021

“De tael is gansch het volk.” Zo heette het genootschap dat de oran-gist Prudens Van Duyse bijna twee eeuwen geleden oprichtte voor de culturele strijd van de Vlaamse Beweging. Ik denk dat, als je een dy-namo zou kunnen verbinden aan de doodskist van dear Prudens, je half Vlaanderen van licht zou kunnen voorzien door het aantal keren dat hij zich de voorbije week heeft omgedraaid in zijn graf op het Campo Santo in Sint-Amandsberg.

Read More »
Editie 8 | Oktober 2021
NederlandsLandstaal 2021

Nummer 8 | Oktober 2021

Nummer 8 | Oktober 2021. Ik blijf op het terras koppig Nederlands praten. Een uitspraak van Thijs Niemandtsverdriet in NRC.NL van 30 juli 2021.

Read More »
Nummer 7 | September 2021
NederlandsLandstaal 2021

Nummer 7 | September 2021

Vorig jaar wezen we er al op dat meerdere overheden de coronacrisis aangrepen
om de Taalwetgeving met voeten te treden.
Een paar van deze taalincidenten werden voor de Vaste Commissie voor
Taaltoezicht gebracht die oordeelde dat praktijken in onder meer Gent en
Liedekerke inbreuken op de Taalwetgeving uitmaakten

Read More »
NederlandsLandstaal 2021

Nummer 5 | Juni 2021

U hoeft echt geen taalnazi te zijn om u dood te ergeren aan de voortschrij-dende verloedering van onze prachtige moerstaal, het Nederlands.

Read More »
NederlandsLandstaal 2021

Nummer 4 | Mei 2021

Vroeger dachten veel mensen in Vlaanderen dat door het Frans te gebruiken i.p.v. het Nederlands, je communicatie juister, moderner, interessanter, kortom beter werd. Sinds enkele decennia heeft het Engels die ‘bevoorrechte’ plaats ingenomen. Door Engelse zinnen of woorden te gebruiken denkt men de dingen preciezer te kunnen omschrijven en hoopt men intelligenter, aantrekkelijker, hipper over te komen.

Read More »
Nummer 3 | April 2021
NederlandsLandstaal 2021

Nummer 3 | April 2021

‘Wie het onderzoek internationaal op de kaart wil zetten, kiest om evi-dente redenen voor het Engels. De keuze voor Engels als onderwijs-taal aan hogescholen en universiteiten is een ander paar mouwen’,
schrijven professoren Pierre Schoentjes en Yves T’Sjoen van de UGent.

Read More »
Nummer 2 | Maart 2021
NederlandsLandstaal 2021

Nummer 2 | Maart 2021

Dat onderwijs de kern van een grotere discussie kan zijn bewees de coronacrisis nogmaals. Dagenlang onderhandelde men over het al dan niet openhouden van de scholen, om op die manier onze kinderen en scholieren van degelijk onderwijs te kunnen blijven voorzien. Deze bijkomende moeilijkheid tijdens de coronacrisis sneeuwde een andere problematiek ietwat onder, namelijk: de taalproblemen van leerlingen binnen ons onderwijssysteem. ‘Een goede kennis van het Nederlands is van cruciaal belang om volwaardig te kunnen deelnemen aan ons onderwijs’, vindt Jong N-VA.

Read More »
Nederlands Landstaal feb. 2022
NederlandsLandstaal 2022

Nummer 1 | februari 2022

Guido van Heeswijck stelt dat de Vlaamse Beweging een hele strijd leverde om het Nederlands als volwaardige onderwijstaal te doen erkennen.

Read More »
Nummer 10 | December - Januari 2021
NederlandsLandstaal 2021

Nummer 10 | December – Januari 2021 – 2022

Sinds 1989 is het Belgisch onderwijs niet langer federaal beheerd, maar is het toegewezen aan de gemeenschappen. Wat voor de splitsing al gedacht werd, wordt daarna erg zichtbaar: de kwaliteit van het Franstalig onderwijs is veel lager dan dat van het Nederlandstalig onderwijs.

Read More »
Nummer 9 | November 2021
NederlandsLandstaal 2021

Nummer 9 | November 2021

“De tael is gansch het volk.” Zo heette het genootschap dat de oran-gist Prudens Van Duyse bijna twee eeuwen geleden oprichtte voor de culturele strijd van de Vlaamse Beweging. Ik denk dat, als je een dy-namo zou kunnen verbinden aan de doodskist van dear Prudens, je half Vlaanderen van licht zou kunnen voorzien door het aantal keren dat hij zich de voorbije week heeft omgedraaid in zijn graf op het Campo Santo in Sint-Amandsberg.

Read More »
Editie 8 | Oktober 2021
NederlandsLandstaal 2021

Nummer 8 | Oktober 2021

Nummer 8 | Oktober 2021. Ik blijf op het terras koppig Nederlands praten. Een uitspraak van Thijs Niemandtsverdriet in NRC.NL van 30 juli 2021.

Read More »
Nummer 7 | September 2021
NederlandsLandstaal 2021

Nummer 7 | September 2021

Vorig jaar wezen we er al op dat meerdere overheden de coronacrisis aangrepen
om de Taalwetgeving met voeten te treden.
Een paar van deze taalincidenten werden voor de Vaste Commissie voor
Taaltoezicht gebracht die oordeelde dat praktijken in onder meer Gent en
Liedekerke inbreuken op de Taalwetgeving uitmaakten

Read More »
NederlandsLandstaal 2021

Nummer 5 | Juni 2021

U hoeft echt geen taalnazi te zijn om u dood te ergeren aan de voortschrij-dende verloedering van onze prachtige moerstaal, het Nederlands.

Read More »
NederlandsLandstaal 2021

Nummer 4 | Mei 2021

Vroeger dachten veel mensen in Vlaanderen dat door het Frans te gebruiken i.p.v. het Nederlands, je communicatie juister, moderner, interessanter, kortom beter werd. Sinds enkele decennia heeft het Engels die ‘bevoorrechte’ plaats ingenomen. Door Engelse zinnen of woorden te gebruiken denkt men de dingen preciezer te kunnen omschrijven en hoopt men intelligenter, aantrekkelijker, hipper over te komen.

Read More »
Nummer 3 | April 2021
NederlandsLandstaal 2021

Nummer 3 | April 2021

‘Wie het onderzoek internationaal op de kaart wil zetten, kiest om evi-dente redenen voor het Engels. De keuze voor Engels als onderwijs-taal aan hogescholen en universiteiten is een ander paar mouwen’,
schrijven professoren Pierre Schoentjes en Yves T’Sjoen van de UGent.

Read More »
Nummer 2 | Maart 2021
NederlandsLandstaal 2021

Nummer 2 | Maart 2021

Dat onderwijs de kern van een grotere discussie kan zijn bewees de coronacrisis nogmaals. Dagenlang onderhandelde men over het al dan niet openhouden van de scholen, om op die manier onze kinderen en scholieren van degelijk onderwijs te kunnen blijven voorzien. Deze bijkomende moeilijkheid tijdens de coronacrisis sneeuwde een andere problematiek ietwat onder, namelijk: de taalproblemen van leerlingen binnen ons onderwijssysteem. ‘Een goede kennis van het Nederlands is van cruciaal belang om volwaardig te kunnen deelnemen aan ons onderwijs’, vindt Jong N-VA.

Read More »

Nummer 4 | Mei 2021

Vroeger dachten veel mensen in Vlaanderen dat door het Frans te gebruiken i.p.v. het Nederlands, je communicatie juister, moderner, interessanter, kortom beter werd. Sinds enkele decennia heeft het Engels die ‘bevoorrechte’ plaats ingenomen. Door Engelse zinnen of woorden te gebruiken denkt men de dingen preciezer te kunnen omschrijven en hoopt men intelligenter, aantrekkelijker, hipper over te komen.

Ik wil meer lezen
Nummer 3 | April 2021

Nummer 3 | April 2021

‘Wie het onderzoek internationaal op de kaart wil zetten, kiest om evi-dente redenen voor het Engels. De keuze voor Engels als onderwijs-taal aan hogescholen en universiteiten is een ander paar mouwen’,
schrijven professoren Pierre Schoentjes en Yves T’Sjoen van de UGent.

Ik wil meer lezen
Nummer 2 | Maart 2021

Nummer 2 | Maart 2021

Dat onderwijs de kern van een grotere discussie kan zijn bewees de coronacrisis nogmaals. Dagenlang onderhandelde men over het al dan niet openhouden van de scholen, om op die manier onze kinderen en scholieren van degelijk onderwijs te kunnen blijven voorzien. Deze bijkomende moeilijkheid tijdens de coronacrisis sneeuwde een andere problematiek ietwat onder, namelijk: de taalproblemen van leerlingen binnen ons onderwijssysteem. ‘Een goede kennis van het Nederlands is van cruciaal belang om volwaardig te kunnen deelnemen aan ons onderwijs’, vindt Jong N-VA.

Ik wil meer lezen

Nummer 4 | Mei 2021

Vroeger dachten veel mensen in Vlaanderen dat door het Frans te gebruiken i.p.v. het Nederlands, je communicatie juister, moderner, interessanter, kortom beter werd. Sinds enkele decennia heeft het Engels die ‘bevoorrechte’ plaats ingenomen. Door Engelse zinnen of woorden te gebruiken denkt men de dingen preciezer te kunnen omschrijven en hoopt men intelligenter, aantrekkelijker, hipper over te komen.

Ik wil meer lezen
Nummer 3 | April 2021

Nummer 3 | April 2021

‘Wie het onderzoek internationaal op de kaart wil zetten, kiest om evi-dente redenen voor het Engels. De keuze voor Engels als onderwijs-taal aan hogescholen en universiteiten is een ander paar mouwen’,
schrijven professoren Pierre Schoentjes en Yves T’Sjoen van de UGent.

Ik wil meer lezen
Nummer 2 | Maart 2021

Nummer 2 | Maart 2021

Dat onderwijs de kern van een grotere discussie kan zijn bewees de coronacrisis nogmaals. Dagenlang onderhandelde men over het al dan niet openhouden van de scholen, om op die manier onze kinderen en scholieren van degelijk onderwijs te kunnen blijven voorzien. Deze bijkomende moeilijkheid tijdens de coronacrisis sneeuwde een andere problematiek ietwat onder, namelijk: de taalproblemen van leerlingen binnen ons onderwijssysteem. ‘Een goede kennis van het Nederlands is van cruciaal belang om volwaardig te kunnen deelnemen aan ons onderwijs’, vindt Jong N-VA.

Ik wil meer lezen

Nummer 4 | Mei 2021

Vroeger dachten veel mensen in Vlaanderen dat door het Frans te gebruiken i.p.v. het Nederlands, je communicatie juister, moderner, interessanter, kortom beter werd. Sinds enkele decennia heeft het Engels die ‘bevoorrechte’ plaats ingenomen. Door Engelse zinnen of woorden te gebruiken denkt men de dingen preciezer te kunnen omschrijven en hoopt men intelligenter, aantrekkelijker, hipper over te komen.

Ik wil meer lezen
Nummer 3 | April 2021

Nummer 3 | April 2021

‘Wie het onderzoek internationaal op de kaart wil zetten, kiest om evi-dente redenen voor het Engels. De keuze voor Engels als onderwijs-taal aan hogescholen en universiteiten is een ander paar mouwen’,
schrijven professoren Pierre Schoentjes en Yves T’Sjoen van de UGent.

Ik wil meer lezen
Nummer 2 | Maart 2021

Nummer 2 | Maart 2021

Dat onderwijs de kern van een grotere discussie kan zijn bewees de coronacrisis nogmaals. Dagenlang onderhandelde men over het al dan niet openhouden van de scholen, om op die manier onze kinderen en scholieren van degelijk onderwijs te kunnen blijven voorzien. Deze bijkomende moeilijkheid tijdens de coronacrisis sneeuwde een andere problematiek ietwat onder, namelijk: de taalproblemen van leerlingen binnen ons onderwijssysteem. ‘Een goede kennis van het Nederlands is van cruciaal belang om volwaardig te kunnen deelnemen aan ons onderwijs’, vindt Jong N-VA.

Ik wil meer lezen

Nummer 4 | Mei 2021

Vroeger dachten veel mensen in Vlaanderen dat door het Frans te gebruiken i.p.v. het Nederlands, je communicatie juister, moderner, interessanter, kortom beter werd. Sinds enkele decennia heeft het Engels die ‘bevoorrechte’ plaats ingenomen. Door Engelse zinnen of woorden te gebruiken denkt men de dingen preciezer te kunnen omschrijven en hoopt men intelligenter, aantrekkelijker, hipper over te komen.

Ik wil meer lezen
Nummer 3 | April 2021

Nummer 3 | April 2021

‘Wie het onderzoek internationaal op de kaart wil zetten, kiest om evi-dente redenen voor het Engels. De keuze voor Engels als onderwijs-taal aan hogescholen en universiteiten is een ander paar mouwen’,
schrijven professoren Pierre Schoentjes en Yves T’Sjoen van de UGent.

Ik wil meer lezen
Nummer 2 | Maart 2021

Nummer 2 | Maart 2021

Dat onderwijs de kern van een grotere discussie kan zijn bewees de coronacrisis nogmaals. Dagenlang onderhandelde men over het al dan niet openhouden van de scholen, om op die manier onze kinderen en scholieren van degelijk onderwijs te kunnen blijven voorzien. Deze bijkomende moeilijkheid tijdens de coronacrisis sneeuwde een andere problematiek ietwat onder, namelijk: de taalproblemen van leerlingen binnen ons onderwijssysteem. ‘Een goede kennis van het Nederlands is van cruciaal belang om volwaardig te kunnen deelnemen aan ons onderwijs’, vindt Jong N-VA.

Ik wil meer lezen

BEZOEK DE VVB

Nieuws – Webwinkel – Podcast’s – Video’s